Community på Sveriges dataportal
Gemensam specifikation för Hundrastgård - hjälp oss förbättra!
-
Flyttade karta till GitHub Pages så ny URL blir
https://salgo60.github.io/Dogpark_Sweden/notebook/hundparker_folium_snygg.html
Status just nu är
-
Ny länkmodell i UI
Testar att för varje objekt länka ett antal olika tjänsker
Exempel några
- MapComplete - spånnande koncept med teman där man kan skapa nya teman som "ställer frågor" om egenskaper som saknas
*.Google Maps - bra med länk där man enkeklt kan be om directions och även få hur man åker med bil, kommunalt, går till platsen- Google har alla Sveriges hållplatser med egna identifierare med realtids info och stöd för flera språk...
- Goggle Street View visar bilder i Google Street såg att man kan skicka in en koordinat och få en bild tillbaka detta används idag av hundrastplatsen på många ställen
ex. urlen https://www.google.com/maps/@?api=1&map_action=pano&viewpoint=59.3537259,18.0480416
returnerar bild
- Mapillary - community driven site med 360 bilder som har en fri licens ex. min vandring idag där jag använde deras iPhone app
- Wikishootme visar alla bilder på wikicomkons och objekt ex. Bellevueparkens Hundrastområde där jag vandrade idag
MapComplete
Tema "Veterinarians, dog parks and other pet-amenities"
Veterinarians, dog parks and other pet-amenities On this map, you'll find various interesting places for you pets: veterinarians, dog parks, pet shops, dog-friendly restaurants,
- exempel på frågor på way/1419677677
- MapComplete - spånnande koncept med teman där man kan skapa nya teman som "ställer frågor" om egenskaper som saknas
-
Ok så om jag summerar lite inför avrundningen av remissrundan på specifikationen Hundrastgårdar, är det att jag ska hitta på en persistent identifierare. Ingen kommun som jag har stött på har någon metodik för detta, för tombstones, för persistent länk/URI osv., alltså måste jag definiera hur man unikt skapar ett sådant ID.
Är lite osäker på vad det här MapComplete och det hundrastgårdskart-jobb som du verkar ha gjort jackar in här, men tycker mig tydligt se att kommuner behöver dela den data man har, t.ex. om hundrastgårdar, så att den kan fångas upp nära dataägaren/fastighetsägaren och propagera till andra tjänster.
Därför tycker jag mig ha förstått att jag ska gå vidare med dataspecifikaitonen och publicera den. Säg gärna emot, även om jag tror mig ha bestämt väg fram.
Jag går in i slutfas för att publicera en officiell version 1 under december månad.
-
Det är bara att publicera… tycker lesson learned och även om du kollar på mitt data och tycker även du säger det indirekt det är dålig fart på kommunerna… tror ni måste hitta mer effektiva sätt att skapa bra data
-
dom 2 privata aktörer jag hittat har båda > 700 hundrastplatser
-
gissar att dom gett upp
-
Mapcomplete har en approach som jag gissar passar kommuner bättre… istället för en pdf spec så får du konkreta frågor
-
persistenta identifierare måste man ha tyvärr är det en bristvara och jag skrev idag om hur fel det är att inte ha det för myndigheter
-
-
alltså måste jag definiera hur man unikt skapar ett sådant ID.
Du behöver inte definiera hur ett unikt ID skapas. Skriv bara i specifikationen att objektet ska ha en persistent unik identifierare.
Att börja uppfinna ett eget system för ID-generering i en specifikation för hundrastgårdar är bara att skapa mer problem senare. Har man inte kompetens inom dataförvaltning ska man inte försöka lösa det i en liten domänspecifikation.
För övrigt:
-
DIGG har gjort ett ganska omfattande arbete om persistenta identifierare
(se deras utredning: Persistent Identifiers Investigation), men jag ser ingen implementering ännu – kanske ENA använder det. -
KLL-utredningen (8 myndigheter, 32 Mkr, 3 år) lyckades inte heller landa detta, trots att det borde varit prio 1 för all datadelning.
Det säger något om hur komplext det är – och att det definitivt inte ska lösas lokalt i en hundrastgårds-spec.
-
-
Tack då vet jag hur jag ska gå vidare. Släpper en första version i december ser det ut som.
-
@tomasmonsen skrik till om det skapas några nya dataset så kan jag ladda upp dom i min poc app Det känns mer och mer som att man får konstatera att många kommuner inte levererar bra data. Projekt som NSÖD, Dataverkstaden och DIGG börjar alltid med glada konsulter som lovar guld och gröna skogar – och sedan blir det tyst. Nu verkar även DIGG ha somnat in jag tvekar att vi kommer att se någon skillnad efter nyår.... alla verkar trötta...
De få dataset jag hittat och där är det dom 2 privata initiativen som levererar... och båda verkar nu ha gett upp
TAG INFO
En hundrast gård på OSM har leisure=dog_park
På tag_info kan du se vilka taggar som används ihop med leisure=dog_park#combinations
other_key other_value together_count to_fraction from_fraction name "" 9480 0.3394 0.0001 barrier "" 5800 0.2077 0.0002 barrier fence 5637 0.2018 0.0006 access "" 4388 0.1571 0.0002 wheelchair "" 4150 0.1486 0.0011 access yes 2815 0.1008 0.0011 wheelchair yes 2295 0.0822 0.001 operator "" 2204 0.0789 0.0002 website "" 1809 0.0648 0.0004 addr:street "" 1664 0.0596 0.0 addr:city "" 1608 0.0576 0.0 operator:type "" 1488 0.0533 0.0012 addr:postcode "" 1447 0.0518 0.0 surface "" 1181 0.0423 0.0 dog "" 1173 0.042 0.0079 addr:housenumber "" 1151 0.0412 0.0 Varför fungerar det inte?
En kort analys:
-
Ingen äger uppföljningen. Projekten startar som NSÖD, Dataverkstaden... med energi, men när konsulter och innovationspengar är borta finns ingen som har mandat att kravställa, kontrollera kvalitet eller driva vidare.
-
Kommunerna har inte kapacitet eller incitament. Många kommuner saknar både resurser och kompetens att arbeta strukturerat med öppna data. Det ses ofta som en sidouppgift – inte som samhällsinfrastruktur.
-
Tekniken är inte problemet – processerna är det. Plattformar och standarder finns redan, men utan fungerande interna arbetsflöden, governance och kvalitetskontroll produceras data som är ofullständig, inaktuell eller helt saknas.
-
Projektlogik istället för förvaltningslogik. Initiativ drivs som tidsbegränsade projekt i stället för som långsiktigt ansvarstagande. Resultatet blir hyllvärmar-prototyper och portaler som ingen matar med nytt innehåll.
-
Otydliga krav och mål. Många satsningar saknar konkreta ”success criteria”. Det går inte att mäta om insatsen lyckats, så det finns heller ingen press att förbättra.
• Datan är så bristfällig att ingen använder den och ger återkoppling. Kvaliteten är ofta så låg att datat inte går att använda i praktiken – vilket gör att kommunerna aldrig får verkliga användare som kan visa värdet eller driva förbättringar. Utan grundläggande kunskap om FAIR-principer, med dåliga eller obefintliga API:er, proprietära plattformar och helt utan publika backloggar blir det omöjligt att skapa ett fungerande ekosystem. Och eftersom varje kommun sitter på sina egna lösningar blir man i praktiken tvungen att kontakta 290 kommuner var för sig, vilket gör hela modellen dömd att misslyckas från början.
I praktiken leder det till det vi ser nu: mycket visioner, snygga presentationsbilder och löften om datadriven innovation – men få hållbara leveranser och ännu färre uppdaterade dataset.
-
Post 41 of 47